Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie is de praktijk om de kwaliteit en de kwantiteit te verbeteren van het verkeer dat uw website bezoekt via de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Met de organische zoekresultaten worden de normale gratis zoekresultaten bedoeld en dus niet de advertenties. Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel SEO genoemd, wat een afkorting is van het engelse Search Engine Optimization.

In 2013 maakte ruim 92% van de Nederlandse bevolking tussen de 16 en 75 jaar gebruik van een zoekmachine.

Bent u benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen op het gebied van zoekmachine optimalisatie? Neem dan nu geheel vrijblijvend contact met ons op.


screenshot google zoekmachine resultaten

De factoren om via Google gevonden te worden

Google beoordeeld iedere website op een breed scala aan factoren. De volledige lijst met parameters is enkel bij Google zelf bekend, maar wij weten dat de volgende drie onderdelen cruciaal zijn voor een goede Google vindbaarheid:

1) Techniek - Is uw website technisch geoptimaliseerd voor zoekmachines? Het is op de eerste plaats belangrijk dat uw website voor Google leesbaar is. Er zijn bijvoorbeeld technieken die prima bijdragen aan de functionaliteit of het design van de website maar voor Google niet begrijpbaar zijn. Het gevolg is dat delen van de website niet worden opgenomen en hierdoor helemaal niet vindbaar zijn.

Het is tevens belangrijk dat er van iedere pagina maar één versie bestaat. Zorg er bijvoorbeeld voor dat u voor uw pagina's kiest tussen met www ervoor of zonder, dus niet beiden! Andere technische factoren zijn o.a. de snelheid, linkstructuur en hosting.

2) Inhoud - Is de inhoud van uw website geoptimaliseerd voor zoekmachines? Maak gebruik van de juiste termen op uw website, de termen die uw doelgroep gebruikt wanneer ze op zoek zijn naar uw dienst of product. Zorg dat de inhoud van uw website gestructureerd is en de juiste zoekwoorden in alle elementen van uw pagina voorkomen (teksten, titles, descriptions, tags etc.).

De goude regel voor een goede pagina is dat deze uniek is en ook daadwerkelijk waardevol is voor de bezoeker. Het Google algoritme richt zich op het naar boven halen van de beste resultaten voor de gebruiker. Hierbij wordt onder andere gekeken naar hoe lang de gebruiker op uw website blijft. Zelfs de daadwerkelijke tekst van iedere pagina wordt door de robots van Google geanalyseerd en getoetst.

3) Populariteit - Hoe populair is uw website op het internet? Als andere websites u vermelden en naar uw website linken zullen uw rankings sterk verbeteren. Links vanuit relevante content of met een specifieke ankertekst zorgen ervoor dat u specifiek op deze termen beter zult presteren. Likes, Shares, Tweets en +1's vanuit sociale media hebben (nog) geen direct effect op uw rankings. Indirect zult u zo wel wel meer bekendheid krijgen wat meer tot meer links en vernoemingen etc. kan leiden wat weer voor betere rankings zorgt.

Lokale zoekresultaten

Bij vele zoektermen geeft Google sterk de voorkeur aan lokale resultaten. Als iemand bijvoorbeeld zoekt op 'supermarkt' dan zullen (indien beschikbaar) lokale supermarkten worden getoond. Het lijkt hierbij alsof Google de zoekterm aanpast naar 'zoekterm + plaatsnaam'. Google gebruikt diverse methoden om de lokatie van de gebruiker te achterhalen zoals via het IP-adres, GPS, opgeslagen voorkeuren en de zoekgeschiedenis. Bij lokale bedrijven is het aan te raden om de lokatie aan Google duidelijk te maken.

Zoekmachine optimalisatie voor uw website!

Bent u benieuwd wat zoekmachine optimalisatie kan doen voor uw bedrijf? Wilt u graag hoger in Google komen zodat uw website bezoeken zullen stijgen? EOS Internet Marketing zorgt voor een goede zoekmachine optimalisatie strategie zodat uw website optimaal resultaat zal genereren. Wij willen graag met u rond de tafel gaan zitten voor een inleidend gesprek zodat wij de kansen voor u op een rijtje kunnen zetten. Neem nu contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Quickscan
Vraag nu een gratis SEO quickscan aan!
  • Techniek
  • Inhoud & Indeling
  • Zoekwoorden
  • Populariteit